No kurienes nāk nauda cīņai par "demokrātiju un cilvēktiesībām"

© Foto : pixabayДоллары
Доллары - Sputnik Latvija, 1920, 18.02.2021
Telekanāls RT publicēja žurnālistu izmeklēšanu par "neatkarīgā" izdevuma "Proekt" finansēšanas avotiem.

RĪGA, 18. februāris - Sputnik. Telekanāls RT publicēja žurnālistu izmeklēšanu par izdevuma "Proekt" (Проект) finansēšanas avotiem, tas ir pazīstams, kā Krievijas varas "atmaskotājs" un sevi pozicionē kā neatkarīgu mediju, stāsta RIA Novosti.

Tiek atzīmēts, ka izdevums saņēmis naudu grantu formā no Eiropas un Amerikas valdības iestādēm.

Люди на улице Филадельфии после объявления о победе на выборах президента США кандидата от Демократической партии Джозефа Байдена - Sputnik Latvija, 1920, 13.11.2020
Viedoklis
Krievijas Ārējās izlūkošanas dienests brīdina: Rietumi izvēlas pašiznīcības ceļu

"Redakcija pieņēma naudu, solot sniegt detalizētu atskaiti par auditorijas izaugsmi, savu materiālu izplatīšanu un reakciju uz tiem, tostarp politiskajās aprindās. Turklāt, kā kļuva zināms RT, "Proekt" dibinātājs un galvenais redaktors Romans Badaņins vērsās pie saviem ārzemju sponsoriem ne tikai pēc finansiālās palīdzības, bet arī ar lūgumu atrast viņam alternatīvu darbu ASV," teikts izmeklēšanā.

Bijušais "Gazeta.ru" galvenā redaktora vietnieks, bijušais RBK un "Doždj" galvenais redaktors Romāns Badaņins nodibināja izdevumu 2018. gadā. RT rīcībā esošie dokumenti liecina, ka medijus pārvalda juridiskā persona "Project Media", kas ir reģistrēta ASV, turklāt firma ar tādu pašu nosaukumu ir reģistrēta arī Lietuvā – abas vada Badaņins.

Pēc RT datiem, uzsākot darbību, kopējais izdevumu finansējuma apjoms bija pusmiljons dolāru. 2018. gadā "Project Media" saņēma  grantus – 330 000 dolāru — kā "atbalstu kvalitatīvai žurnālistu izmeklēšanas darbībai Krievijā". Tos piešķīra trīs ārvalstu nekomerciālie fondi, no kuriem divi pakļauti tiešai Eiropas un Amerikas varas iestāžu kontrolei.

Акции в поддержку А. Навального  - Sputnik Latvija, 1920, 25.08.2020
Viedoklis
Kāpēc mums cenšas iegalvot, ka Navaļnijs ir saindēts

Izmeklēšanā norādīts, ka "Eiropas Demokrātijas fonds" (European Endowment for Democracy) piešķīris izdevumam 240 000 dolāru, bet amerikāņu "Nacionālais Demokrātijas fonds" (National Endowment for Democracy) — 40 000 dolāru; abu organizāciju darbību Ģenerālprokuratūra ir atzinusi par nevēlamu Krievijā. Par minēto fondu sniegto atbalstu stāstīja arī pats Badaņins savā iesniegumā ASV migrācijas dienestam par pastāvīgas vīzas saņemšanu.

"No RT rīcībā nonākušajiem dokumentiem kļūst skaidrs, ka "Eiropas Demokrātijas fonds" laika posmā no 2018. gada 1. augusta līdz 2019. gada 30. septembrim piešķīris "Proekt" 205 240 eiro (240 000 dolāru pēc tā laika kursa). Pārējos dokumentos, ar kuriem iepazinies RT, šī granta summa ir norādīta dolāros," konstatēja publikācijas autori.

Pie tam rīcības plānā, kas paredz ar "Eiropas Demokrātijas fondu" parakstītās vienošanās izpildi, skaidrots, ka "viens no granta galvenajiem mērķiem ir "mediju brīvības uzturēšana Krievijā". Šim nolūkam bija paredzēts izveidot jaunu multivides projektu, kas ik nedēļu publicētu nopietnus rakstus par sociālajām tēmām.

Государственный департамент США - Sputnik Latvija, 1920, 06.08.2020
Politika
ASV Valsts departaments publicējis pārskatu par "Krievijas propagandas" pamatiem

"Tomēr dokumentā iekļautās prasības liek aizmirst par to, ka runa ir par grantu, tās līdzinās tam, ko izvirza pasūtītāji valsts kontraktos: "rīcības plānā" ir detalizēti norādīti visi uzdevumi. Tā, 2019. gada septembrī, vienošanās darbības beigās EED ("Eiropas demokrātijas fonds — red. piez.) cerēja, ka apmaiņā pret pārskaitīto summu saņems vimaz 20 video ierakstus, aplādes un infografikas, 35 "tematiskos rakstus". Turklāt katrai publikācijai bija jāsasniedz vismaz 150 000 skatījumu atzīme," vēsta RT.

Lai īstenotu prasības, redakcijai bija "jāapvieno augsti kvalificēti žurnālisti, kas zaudējuši darbu Krievijas cenzūras dēļ".

Tāpat RT rīcībā nonākuši arī "Nacionālā Demokrātijas fonda" dokumenti, kur tika detalizēti aprakstīta vēl 40 000 dolāru piešķiršana izdevumam. Saskaņā ar šiem datiem nauda piešķirta ar mērķi "paplašināt krievu auditorijai pieeju neatkarīgajai augstas kvalitātes izmeklēšanai". Saskaņā ar RT informāciju granta devējs cerēja uz "neatkarīgo Krievijas mediju spēju efektīvi virzīt un izplatīt saturu digitālā formātā". Līdzekļu saņēmējs bija amerikāņu firma Project Media Inc.

Президент России Владимир Путин участвует в ежегодной пресс-конференции в режиме видеоконференции, 17 декабря 2020 - Sputnik Latvija, 1920, 18.12.2020
Par NATO, grēkiem un specdienestiem. Kādus jaunumus atklāja Putins

Jāpiebilst, ka "Nacionālais demokrātijas fonds" ir izvirzījis visstingrākās prasības izdevuma galvenajam redaktoram Badaņinam attiecībā uz pārskatiem — "viņam bija jāatsūta četri finanšu un četri detalizēti pārskati gadā," raksta RT.

Fondu interesēja arī sabiedrības reakcija uz rakstiem un izdevuma pieminēšana ārzemju medijos.

Vēl viens izdevuma sponsors, kā atzīmē RT, ir Bermudu fonds "Sreda Foundation*", kas pieder Borisam Ziminam, viņš ir ārzemēs dzīvojošā "Vimpelkom" (Вымпелком) dibinātāja Dmitrija Zimina dēls. Fonds ir pārskatījis izdevumam 50 000 dolāru.

* Krievijā fonds ir iekļauts ārvalstu aģentu organizāciju sarakstā

Ziņu lente
0
Vispirms jaunieVispirms vecie
loader
LIVE
Заголовок открываемого материала