03:23 12 Decembris 2019
Tiešraide
  • USD1.1075
  • RUB70.3925
Avīzes Washington Post ēka. Foto no arhīva

"GRU slepenais ziņojums": krievu troļļi apkaunojuši Washington Post

© AP Photo / Andrew Harnik
Viedoklis
Saņemt īso saiti
Atbilstoši hibrīdkara likumiem (45)
98

Iespējams, izdevumam patiešām "iesmērēts" materiāls, kas nosaukts par "GRU slepeno ziņojumu". Taču Washington Post to ņēmis par pilnu un sagatavojis plašu rakstu.

Pret civilizāciju vērsto Kremļa noziegumu saraksts ir papildinājies. Washington Post publicējusi rakstu par Galvenās izlūkošanas pārvaldes (krievu val. – GRU. Red.piez.) operāciju dezinformācijas izplatīšanai Ukraināļ 2014. gadā, vēsta RIA Novosti komentētāja Irina Alksnis.

Materiāls balstīts uz "GRU slepenā ziņojuma", kas nokļuvis avīzes rokās. Jā, jā, tieši tā tur ir rakstīts – ne Kremļa insaidera stāsts, kurš lasījis dokumentu un pārstāstījis to redakcijai, bet gan pats slepenais dokuments nonācis Washington Post žurnālistu rokās.

Izdevums pārstāsta dokumenta saturu. Nekā interesanta: kad Viktors Janukovičs pameta Ukrainu 2014. gadā, Krievijas militārā izlūkošana izvērsusi sociālajos tīklos "lielu skaitu" viltus kontu. Šiem kontiem vajadzēja "pārstāvēt parastus cilvēkus no visas Ukrainas", kam it kā sagādājis vilšanos Eiromaidans.

Avīze skaidro, ka dezinformācijas operācijai tika atlasītas 30 ukraiņu grupas sociālajos tīklos un 25 izdevumi angļu valodā.

Viltus kontiem vajadzēja paust vilšanos par "pašcieņas revolūciju" un diskreditēt "protestu dalībniekus", nepamatoti dēvējot viņus par nacistiem. Washington post citē slepeno ziņojumu: "Izmantojot mūsu kontus Facebook, laidām klajā komentārus, kuri informēja Krimas pussalu par draudiem no nacistisko organizāciju puses."

Pie tam izdevums apraksta metodiku, ko it kā esot izmantojuši šie konti. Piemēram, tur figurēja vērtīgi norādījumi Krievijas kara izlūkiem – izveidojot kontus, neizmantot savas fotogrāfijas, ielādēt svešas.

Jā, tieši tā. Neizmantot savus fotouzņēmumus.

Protams, grūti noticēt, taču viens no ietekmīgākajiem un cienījamākajiem medijiem pasaulē to publicē gluži nopietni.

Starp citu, rakstā ne reizi nav pieminēts Krievijas kara izlūkošanas pareizais nosaukums vai saīsinājums: Krievijas Federācijas Bruņoto spēku Ģenerālštāba Galvenā pārvalde (ГУ ГШ ВС РФ – saīsinājums krievu val. – Red.). Tāpēc rodas aizdomas, ka mīklainajā dokumentā, kas nonācis redakcijas rokās, figurē plaši pazīstamā abreviatūra "GRU", kam sen vairs nav nekāda oficiāla statusa, tāpēc, protams, situācija atgādina anekdoti. Publikācija liek vai simttūkstošo reizi prasīt: kas tas ir? Un kas patiesībā notiek ar rietumu medijiem?

Protams, iespējams, Washington Post vienkārši turpina savu Krievijai naidīgo politiku un pati sašuvusi tādu šķību un greizu "feiku", no kura pa visām šuvēm diegi lien ārā.

Taču rodas doma, ka patiesībā situācija ir daudz sarežģītāka. Izskatās, ka izdevums patiešām saņēmis kaut kādu dokumentu, kas pasniegts kā "GRU slepenais ziņojums". Redakcija to ņēmusi par pilnu un sagatavojusi rakstu.

Tas šķiet ticamāk, ņemot vērā sižeta tēmu. Trīs gadus vecie notikumi Ukrainā jau sen vairs nav aktuāli ASV. Ja amerikāņu žurnālisti (vai specdienesti) būtu nolēmuši palaist jaunu informācijas vilni pret Krieviju, viņi noteikti būtu izvēlējušies kaut ko svaigāku un aktuālāku.

Pie tam brīdinājumi par fašistiem Maidanā tagad skan kā ņirgas Rietumu sejā. Pirms trim gadiem Maskavas brīdinājumi par augošo nacionālistisko, antisemītisko un ksenofobo noskaņojumu Maidana "kaujinieciskajā" daļā lika Rietumiem pasmieties un pārmest Kremlim – tas apmelojot brīvību un demokrātiju mīlošo Ukrainas tautu.

Bulgārijas jaunievēlētais prezidents Rumens Radevs
© Sputnik / Алексей Витвицкий

Tagad Krievijas teikto vārdu patiesīgums ir tik acīmredzams, ka par nacionālistiskā un neonacistiskā noskaņojuma pieaugumu Ukrainā raksta pat valdībai lojālākie rietumu mediji. Washington Post jaunā publikācija tikai atgādina, ka Maskava jau pašā sākumā centās norādīt uz minētajiem draudiem.

Galu galā rodas aizdomas, ka Washington Post publikācijas pamatā ir nevis amerikāņu žurnālistu un specdienestu stiķi, bet gan Krievijas troļļu joks. Aptuveni tāpat kā prankeri Leksuss un Vovans regulāri izjoko augsti stāvošas amatpersonas no visas pasaules.

Šķiet, kāds nospraudis mērķi likt rietumu mediju (tāpat kā valsts struktūru) profesionālisma līmenim kristies līdz zemei un izbaro viņiem fantastiskākās un absurdākās muļķības, liekot ticēt maksimāli neticamiem viltojumiem.

Droši vien labāk būtu šo domu tālāk neizvērst. Citādi taču amerikāņu medijiem var ienākt prātā ielīst Vikipēdijā un noskaidrot, ka KF BS ĢŠ GP, pēc neoficiāliem datiem ir Pārvalde "12 bis", kas it kā nodarbojoties ar informācijas kariem. Tad viņi bez mazākajām šaubām noticēs, ka rietumu mediju viltus ziņu skandālos patiešām vainojami krievu specdienesti ar trīsburtu un garākām abreviatūrām.

Autora domas var neatbilst redakcijas viedoklim.

Temats:
Atbilstoši hibrīdkara likumiem (45)

Pēc temata

New York Times saņēmusi Pulicera prēmiju par materiāliem, kas veltīti "Krievijas ietekmei"
Aktīvisti no "Baltajām ķiverēm" pieķerti viltus datu fabricēšanā par darbu Sīrijā
Lietuviešu ražotāji protestē pret ukraiņu konfektēm
Kijeva cer, ka ukraiņi varēs mācīties un nodarboties ar biznesu ES
Pētījums: Viltus ziņas neietekmēja ASV prezidenta vēlēšanu iznākumu

Galvenie temati